KEBAIKAN C3 SPIRULINA.

Fahami 'Keburukan minuman ringan/berkarbonat' 

 

Selamat MENIKMATI MINUM PETANG. Namun, sentiasalah berpada-pada dengan apa yang anda makan dan minum, jangan terlalu berlebihan kerana nokhtahnya mungkin memberi kemudaratan kepada tubuh anda sendiri. Apa yang anda makan dan minum hari ini, menggambarkan tahap kesihatan anda pada hari depan.

ELAKKAN MENGAMBIL 'MINUMAN RINGAN'. KENAPA?

 Walaupun 'ringan' tetapi sebenarnya meninggalkan kesan yang 'berat' terhadap kesihatan anda. 'Minuman ringan' langsung tidak memberi khasiat kepada tubuh anda walhal mengandungi kandungan gula yang tinggi. Secara purata, 325ml setiap tin 'minuman ringan/ berkarbonat' mengandungi kira-kira 10 sudu teh gula bersamaan keperluan gula harian orang dewasa manakala warga emas pula tidak dibenarkan mengambil lebih daripada 8 sudu teh gula seharian dan kanak-kanak yang berusia 1-9 tahun biasanya hanya memerlukan 6-8 sudu teh gula sehari. Gula boleh menyebabkan karies gigi , meningkatkan risiko diabetes, penyakit jantung, masalah ketidakhadaman, masalah kulit malah mengakibatkan ketagihan gula dengan lebih teruk. Maka,fikir-fikirkanlah!

Kebanyakan 'minuman ringan'' mengandungi asid seperti asid sitrik, fosforik, malik atau tartarik untuk memberikan kesan kesegaran seperti 'rasa menggigit (bite/sting)' dan pada masa yang sama ia diperlukan untuk mengekalkan kualiti serta kemanisan minuman tersebut. Kajian membuktikan 'minuman berkarbonat' merosakkan lapisan enamel gigi menjadi rapuh. Minuman ini turut mempunyai kesan negatif terhadap ketumpatan mineral tulang dan boleh menyumbang kepada osteoporosis. Keadaan darah berasid boleh melemahkan sistem imuniti, menyebabkan inflamasi, sakit kepala, memburukkan keadaan kencing manis, kematian sel dan lebih dahsyat boleh mencetuskan pertumbuhan sel tidak normal atau kanser. Kebanyakan 'minuman ringan' adalah berasidik iaitu kurang dari pH 5.5 seterusnya memberi kesan buruk terhadap kesihatan dimana darah kita mempunyai pH antara 7.3-7.45.
Selain berasid,'minuman ringan/berkarbonat' diinfusi dengan karbon dioksida di mana semakin tinggi kepekatan karbon dioksida dimana semakin tinggi kepekatan karbon dioksida, semakin rendah pH dan semakin berasidik minuman tersebut. Tubuh manusia tidak memerlukan karbon dioksida, maka mengapa perlu minuman ini sedangkan karbon dioksida boleh membunuh sel-sel sihat seterusnya meningkatkan lagi persekitaran berasid dalam tubuh.
Kebanyakan 'minuman ringan' juga mengandungi sodium bukan organik sebagai bahan penstabil minuman. Pengambilan sodium bukan organik menggalakkan terjadinya penebalan dan pengerasan salur darah sebagai punca strok, kegagalan jantung, tekanan darah tinggi dan sebagainya.
Maka bertindaklah sebelum terlambat. Elak meminum mahupun menghidangkan minuman ringan/berkarbonat kerana tiada apa pun yang istimewa dengan minuman ini sebaliknya mengundang lebih banyak risiko terhadap kesihatan anda. Beralihlah kepada air kosong, jus ataupun minuman c3 Spirullina yang lebih enak malah berkhasiat untuk diri anda. Dengan kandungan Klorofil, vitamin dan mineral membantu memperkasakan kesihatan dan tubuh badan anda ditahap maksima.




Keterangan Lanjut,
PN ROHANI - 011 63518322
DUTA GESB


No comments:

Post a Comment